Tuesday, January 15, 2019

ANAK KURANG MEMBUANG AIR BESAR


ANAK KURANG MEMBUANG AIR BESAR


“Anak lelaki saya berumur lima tahun dan suka makan sayur serta buah-buahan selain makanan asas yang lain. Namun apa yang merisaukan saya ialah dia jarang buang air besar. Biasanya akan membuang tiga hari sekali. Adakah anak saya mengalami masalah penghadaman atau normal untuk usianya?”



Kebanyakan ibu mula runsing anaknya ada kaitan dengan masalah membuang air besar. Harus kita ingat bahawa setiap anak mempunyai tabiat membuang air yang tidak sama. Ada yang membuang air setiap hari, tiga kali sehari dan ada yang hanya tiga kali dalam seminggu. Jika itu adalah corak dan tabiat anak kebiasaan anak maka itu adalah normal.

Namun sekiranya tekstur najis adalah keras kering dan besar, malah membawa kesakitan ketika membuang itu adalah sembelit dan harus dibawa ke klinik untuk pemeriksaan lanjut.


Sangat digalakkan untuk amalkan sapuan balm atau minyak kepada bayi dan kanak-kanak selepas mandi. Lakukan urutan ‘ I Love U’seperti dalam rajah.


No comments:

Post a Comment

6 PERKARA WAJIB AJAR SEBELUM HANTAR PRA SEKOLAH

Apakah perasaan ibu-ibu saat pertama kali hantar anak ke playschool dan pra sekolah? Pastikan anda sebagai ibu bapa ajarkan 6 perkara ini...